2015. január 20., kedd

Klasszikus fudge, avagy tejkaramella házilag







Ki ne szeretné a finom és omlós tejkaramellát? A minap vettünk a Lidl-ben egy csomag deluxe tejkaramellát, az árától teljesen el voltam hűlve... Gondoltam egyet, és elhatároztam, hogy én majd kisebb büdzséből is kihozom ezt a fantasztikus édességet. És így is lett. Persze ehhez kellett egy jó recept is. Szerencsére karácsonyra kaptam a szüleimtől egy nagyszerű és rendkívül részletes angol nyelvű cukrászkönyvet, amiben szinte mindenféle édesség receptje szerepel. Akit részletesebben is érdekel Peter Greweling cukrászkönyve, az Praliné Paradicsomnál olvashat a könyről egy részletes összefoglalót. 


A recept nagyon jól működött, bár egy kicsit törnöm kellett a fejem azon, hogy mivel helyettesítsem a receptben szerplő márványlapot. Ugyanis Greweling szerint a fudge-t márványlapon kell táblázni, pont úgy mint a csokit, hogy az optimális kristályszerkezetet elérje. Na én végül márványlap híján inkább vízfürdőbe állítottam a lábast, majd bevetetettem a titkos fegyverem, a kézi mixert. Egy kicsit azért izgultam, hogy ki fog-e kristályosodni a fudge, de nem volt vele hálistennek semmi gond.  Igazán elégedett vagyok a végeredménnyel, úgyhogy bátran ajánlom mindenkinek ezt a receptet.A kész karamell kockákat akár csokival is bevonhatjuk! 

Hozzávalók (kb 20 darabhoz)
- 95 g barna nádcukor
- 95 g kristálycukor
- 62 g tejszín
- 32 g tej
- 38 g akácméz (vagy invertcukor)
- 20 g glükózszirup (helyette lehet akácméz)
- 1 tk vanília kivonat
- 1 csipet só

Elkészítés: 

1. A vanília kivonat és a só kivételével az összes hozzávalót kimérem egy lábasba. Folyamatos kevergetés mellett 118 fokig melegítem a keveréket. Amíg a cukor elolvad közepes hőfokon, utána már maximumra lehet venni hőfokot.
2. Ezután rögtön hideg vízzel teleengedett mosogatóba állítom a lábast és visszahűtöm a karamellt 50 fokig. 
3. Kiemelem a lábast a vízből, letörölgetem az oldalát, belekeverem a többi hozzávalót is majd a kézi mixer legalacsonyabb fokozatán addig keverem a karamellt, amíg jól láthatóan ki nem fehéredik, ez kb 5-8 perc. Ekkor már az állagán is látszódni fog, hogy jól besűrűsödött. 
4. A karamellt 10X10 cm-es sütőpapírra helyezett keretbe öntöm. Keret híján bármilyen sütőpapírral kibélelt doboz, edényke megteszi. 
5. Kb 1 óra hűlés után szépen ki fog kristályosodni a tejkaramella. Ekkor éles késsel körbevágom a keretet, és leemelem a karamellről. Kockákra vágva, sütőpapírba vagy pauszpapírba csomagolva hetekig is eláll. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...